Film digitalizálás

2020-05-02

 

Meglepődtem, amikor megnéztem, elég régen (2005) írtam utoljára a diafilmek digitalizálásáról. Pedig időközben is volt néhány nekifutásom. Mostanában találtam néhány jó öteletet a Pinterest-en, és kedvet kaptam egy új eszköz összerakásához. Az alapfeladat az, hogy rögzítsük az obi előtt a filmet, és világítsuk át, erre látunk egy elég egyszerű példát.

Ez egy ötletes befogó diakerethez, a homogén megvilágítást egy mobillal oldották meg.

Itt megjelenik a makró előtét, és bár a vázon egy vaku távvezérlő van, azt hiszem az asztali lámpa a fényforrás. Továbbá egy deszkára van applikálva az egész készség.

Ennél a megoldásnál a gépen lévő vaku távvezérli a hátulra beépített vakut. Ez egy sokkal szebb, fehérebb fénnyel világítja meg hátulről a filmet a beépített matt fehér homogenizáló lapon keresztül.

Itt egy gépészeti megoldást látunkk. A gépen van egy kihuzatos makró előtét, maga a gép egy merőleges hátfalra szerelt X-Y kordináta asztalra van felerősítve. A megvilágító egységet nem ismerem, de az is atom stabilnak látszik. Nem hiszem, hogy ez a gép munka közben bemozdulna, de megjelenik a távvezérlő.

Látható, hogy számos embert érdekel a régi filmek digitalizálása. Még egy utolsó. Szerintem ezt egy német figura készíthette, akinek a sufnijában egy komplett faipari műhely van berendezve. Nem annyira cikizésből, inkább irígységből mondom, mert nekem a panelban nincsenek ilyen lehetőségeim. Nekem a gépről hiányzik egy vaku távvezérlő. Hasonló ferde fehér fényvető lapot használtam anno, de nem voltam teljesen elégedett vele.

Nézzük mit alkottam. Több deszkát is megnéztem, de sajnos az idő v... el voltak vetemedve. Maradt egy valaha polcként alkalmazott bútorlap. Kicsit nagy.

Eredetileg a lemezt úgy csavaroztam a bútorlapra, hogy túllógott, és oda csavaroztam fel a gépet, de nem volt elég merev. Azután fúrtam rá egy jó nagy lukat, arra csavaroztam rá a lemezt, és ezen keresztül fogattam fel a fényképezőgépet, egy füles csavarral, amit egyes pántokhoz adnak. Habosított kétoldalas ragasztó szallagból (montage szallag) csináltam lábakat is.

Szerintem fontos, hogy kell szerezni egy darab tejfehér, opálos plexit, mert nem bíztam benne, hogy a telóm képenyője elég homogén lesz. Közeli Elzett boltban vettem három 60mm-es derékszögű sarokvasat á 70Ft/db. A két szélső tartja a plexi lapot, a középső pedig a mobilt támasztja meg. Motage szallaggal lettek leragasztva, meg a plexi felragasztva. A mobil helyét úgy párnáztam ki, hogy a sarokvasakat hátoldalára is ragasztottam montage szallagot, csak nem szedtem le a védőfóliát róla. Android mobilra a "WhiteScreen" nevű applikációt töltöttem le. Letöltöttem egy "Screen Flashlight" nevűt is, ez utóbbi mindenféle színeket is tud. Szerintem munka közben érdemes a mobilt tápra dugni.

Így néz ki a szendvics. Arra azért készüljünk, hogy egy darabig próbálgatni fogjuk hova kell a panelt helyeznünk a gép orra elé.

Így néz ki a paravánom másik oldala. Nem rögtön lett ilyen. Előszőr kitaláltam, milyen jó lesz, hogy szimplán kétrét hajtok egy foto kartont, kivágom belőle a 24x36mm-es filmkockának megfelelő darabot, felcsipeszelem, és szimplán keresztül húzom rajta a filmet. Csakhogy láttam, alúlról a fehér fény beszóródott. Na ekkor csináltam egy maszkot, egy fekete lap közepén kivágtam egy képkockányi táglalapot, azután ez elé került a film vezető. Sajnos elég vékony, puha fotó kartont kaptam legutóbb, szóval elhajlott a plexi síkjától, ezért alul le kellett ragasztanom. Szerintem valahol van itthon fekete szigetelő szallag, de ilyenkor a munka hevében kizárólag a sárga és a kék kerül elő. A jobb oldali csipesznél az a szamárfül nem hiba, hanem praktikum, megkönnyíti a film befűzését. Ezen a részen azért fogok még javítani.

Mivel alulról is zavart a fény beszűrődés, ezért csináltam egy szimpla takarót, ami jelentősen csökkenti a környezeti fények beszűrődését. Alulra is került egy fél A4-es lap, és felülre egy olyan került, aminek a két szélét 90mm-en derékszögben meghajtottam. Lehetne dobozt is ragasztani, de ez annyiból jó, hogy könnyen lekapható, ha valamit matatni akarok. Érdemes távirányítót használni. Lehet, hogy majd a gépet tartó lemezt is merevebbre fogom cserélni.

Fényképezőgépnek a Sony A7 II gépemet vetettem be. Jól használható a felhajtható hátlap. Előszőr a hozzá kapott Sony 28-70 obit használtam Meike Macro toldókkal. A filmet olyan 60-80mm-re kellett az objektív elé tenni. Nagyon szépen be lehetett állítani a fókuszt középre. Csak sajnos, a fél kép méretű diafilmek alján lévő szöveg már nem volt fókuszban. A képet csak kivágtam és a méretét csökkentettem, a fókusz probléma jól látható.

A legjobban az Andoer illesztővel a Canon 100mm/2.8 objektív teljesített. A tárgytávolság a gépen jelölt CCD síkjától 340mm-re lett beállítva. Azon még gondolkodom, hogy az Canon tud valamit nagyon jól, vagy a 100mm-es fókusztávolság, illetve a nagyobb tárgytávolság az oka ennek. Az alábbi képrészlet még az árnyékoló nélkült készült. A kép szélén a fotópapír látszik a lámpám súroló fényében. Na ekkor kezdtem gondolkodni, hogy a környezeti fényt jó lenne kitakarni.

A harmadik minta az árnyékolás bevetésével készült. Érdemes RAW formátumban fényképezni, mert akkor több lehetőségünk van az utómunkára. Érdemes manuális módban használnunk a gépünk. Mondjuk egy gyári diafilmnél számíthatunk arra, hogy a képek hasonló denzitásúak, szinezetűek... szóval nem kell képről-képre állítgatnunk. Utómunkánál jobban lehet azokkal a képekkel dolgozni, amik inkább kissé sötétek, a túlexponált képek általában problémásabbak. Élesebb képet kapnuk, ha f5-8 közötti rekeszt állítunk be. Az alacsonyabb ISO alacsonyabb képzajt eredményez. Az expozíció idejével szabadabban operálhatunk. Ilyenkor, álványra szerelt gépnél kapcsoljuk a ki a képstabilizálást.

Itt a vége, fuss el véle :).