Szeánsz komoly következményekkel

2019-03-12

 

Az eseményre kicsit korábban került sor nálam, de érlelnem kellett, hogy mit is lenne jó leírni, és mit örökre elhallgatni, utóbbi nem történt :). A képen a már kibontott berendezések láthatók. A készülékeknek nem képezik szerves részéz a papírdarabok, csak a zárlatokat próbáltuk meg a velük elkerülni. Balra Mek Elek barátom éppen megáldja az általa épített FH6-300 névre keresztelt készüléket :). Mögötte a palack bornak is fontos szerepe volt, bár nem annyira akusztikai téren. Jobbra látható a legutóbb összeszerelt DAC-om. Elek a DAC-ra volt kíváncsi, és meglepetésként hozott magával két Burson V6 Classic diszkrét opa-t és nekem ajándékba egy LME49720-at. Fájt, de el kellett ismernem, hogy Elek FH6-300-ának jobb hangja volt mint az én FH6-omnak.

Itt középen az FH6-om, amint éppen a két Burson V6 Classic-ot hallgattuk meg vele. Nem voltak igazán meggyőzőek a magas tartomány tetején. Kipróbáltunk egy OPA2604-et, de azonosnak éreztem a hangját az eredeti OPA2134-ével, nem éri meg a viszonylag magasabb árát. Ami jelentősen megváltoztatta a hangot, az a LME49720 volt. Azért rögtön nem azt írtam, hogy jelentősen javította, mert olyan részletek jelentek meg, amiket korábban nem hallottam, és sokáig nem tudtam dűlőre jutni, hogy akkor ezek mik? Torzítás, gerjedés, rezonancia? A magas tartmány leképezésével, levegősségével egyfajta impresszionista benyomást adott a hangnak. Úgy döntöttem, annak ellenére, hogy nagyon más a hagja, lehet, hogy ezek a hangok mégis ott vannak a felvételen, és ez lehet az igazibb. De ha nem az igazi lenne, akkor is jobban tetszik :).

Ez már ugyan a napokban történt, megkapta a DAC az LME49720-át. Végre a DAC hangminőségén is sikerült javítanom.

Ezen a képen a FH6 belseje látható mod után. Két dolgot csináltam vele.Az egyik, hogy beletettem egy LME49720-t. A másik, hogy a IRF540 fetek lecseréltem IRF610-ekre. Ezek ugyan csak 2A-t bírnak :), de jóval kisebb a gate kapacitásuk, amitől azt vártam, hogy pontosabban vezérelhetők lesznek.

Érdekes tapasztalat, hogy a magas tartomány tetejének az átvitele és basszus érzete mintha egymás ellen dolgozna. Egyértelműen érezni, hogy a magas tetejének jobb, levegősebb a leképezése, és ugyanakkor - gondolom szubjektíven - úgy érzi az ember, hogy kisebb a basszus dinamikája. A próbálgatás során, főképpen Dr Chesky's - Sensational fantastic and simply amazing Binaural Sound Show 2012 című munkáját, annak is 25. track-jét, Edgar the barber-t hallgattuk. Ez ugye egy binaurális, vagyis műfejjel készített felvétel, amikor is a műfej körül egy ollót csattogtatnak, mintha fodrásznál ülnénk. Mmm... A moddolt rendszeren meghallgatva a 6. track-et, Bach - Toccata And Fugue, hát elképesztő tere van, vagy volt a templomnak. Friss benyomásom, hogy eléggé feltekert hangerőn meghallgatam Steppenwolf - Born to be Wild-ot, ami alapból nem kifejezetten egy audiofil felvételnek készült. Az egész zenekar szól, a gitár torz ahogy kell, csattog-csörög-püffög minden, az énekes meg tisztán szól középről. Tudnák még regélni, de jobb ha megépítitek és a saját fületekkel hallgatjátok meg.